Venkovské oblasti na planině
Usangu vypadají vskutku idylicky: věčně usměvaví lidé se oblékají do
pestrobarevného oblečení, žijí v tradičních afrických domcích, všechny
kolemjdoucí zdraví a vítají od první chvíle, kdy je zahlédnou. Atmosféru pohody
dokreslují sluncem věčně zalitá obloha a pásy zelenajících se políček na
horizontu za vesnicí. Na začátku srpna je lidem v Malawatu hej: hlavní
sklizeň je u konce, takže je jídla víc než dost, a začíná období odpočinku, jež
trvá až do listopadu, kdy farmáři začínají připravovat svá pole na sezónu
dešťů. Ve vesnici, kde není elektřina a kam vede jen prašná cesta, panuje ve
dne i v noci téměř ničím nerušený klid. Po večerech se lidé scházejí
v domech a při světle petrolejky nebo baterky si povídají. Život tady na
první pohled vypadá krásně, skromně, jednoduše a bezstarostně.
Za touhle zdánlivou idylkou i
úsměvy místních se však skrývá mnohem více lidského utrpení, než by se mohlo
zdát. Před několika dny jsem listoval svými zápisky z místa z roku
2011, kdy jsem tady byl poprvé. Navštívil jsem tehdy spoustu lidí. Tak jsem si
vzpomněl na Zainabu*, maminku dvou dětí, které odneslo střechu tornádo, a
než jí ji sousedé stihli opravit, zemřela na následky AIDS. Připomněl jsem
si Havangu, jenž pár let před naším setkáním onemocněl. Neschopen uživit svou
rodinu zůstal v domě sám, čekajíc na smrt, jež si pro něj přišla o několik
měsíců později. Znovu jsem si osvěžil příběh babičky Bahati, jež se starala o
tři vnuky. Jejich otec jim zavraždil matku. V zápiscích zmiňuji i
Jacksona, který se o sebe nemohl postarat kvůli v Evropě relativně
banálnímu astmatu nebo Murusaliho, jenž tehdy litoval, že má osm dětí, a že
není schopný všem zajistit vzdělání. Letos mu těžce onemocněla žena a po třech nákladných
operacích zemřela. Jiný farmář, Himid, přišel o velkou část úrody kvůli velkému
suchu a půjčil si u lichváře. S problémy se potýkal ještě rok poté.
Šedesátník Said mi povyprávěl příběh úpadku svého živobytí, který začal tím, že
musel na operaci kvůli nemoci způsobené konzumací nepřevařené vody. Kvůli ní
prodal téměř všechna svá úrodná pole. Připomněl jsem si i historky o prachbídné
úrovni střední školy v Utengule/Usangu, které znali snad všechny děti i
jejich rodiče. Přestože všichniví, že státní závěrečné zkoušky (jedná se o
obdobu naší maturity) neskládá téměř nikdo z tamních studentů, jinam je
rodiče – kvůli penězům – stejně nepošlou. Po čtyřech letech studia tak spousta
z nich stejně skončí bez získaného středoškolského vzdělání. Takoví „absolventi“
často odcházejí hledat práci do města, kde obvykle skončí jako pouliční
prodavači spíše přežívající doslova ze dne na den, než žijící.
Příběhy lidí, které píšu, jsou příběhy
důsledků hluboké chudoby, která lidem znemožňuje přístup ke zdravotní péči i
kvalitnímu vzdělání a zmiňované příběhy rozhodně nejsou vzácné. Chudoba bere
také svobodu. Čím více mluvím s místními lidmi, tím absurdnější se zdají
být povzdechy některých mých známých, že „bez elektřiny/internetu/facebooku atd. by nám bylo líp, jsou to šťastní lidé“. Spousta
místních se po večerech kouká na západ Slunce a povídá si s ostatními při
světle svíčky - ne proto, že je to baví, ale proto, že nemají na to, aby si
koupili televizi nebo solární panel. Zeleninu jí jako přílohu k rýži proto, že
jimi preferované maso je drahé. Stejně je to s čajem a limonádami.
V tradičních domech se slaměnou střechou a hliněnou podlahou nežijí
z respektu ke svým předkům a jejich kultuře, ale jen proto, že si lepší
nemohou dovolit. Jednoduše řečeno: chudoba není kultura a žít skromně je hezké
a snad i ctnostné, pouze pokud se jedná o svobodnou volbu. Lidé z oblasti,
o které píšu, žijí tak, jak žijí, protože musí. Až budete nadávat na to, jak
vám bere facebook čas, a jak je lidem chudších zemích bez internetu a dalších
vymožeností naší civilizace dobře, vzpomeňte si na to, že pokaždé, když se
připojíte nebo nepřipojíte na web, je to důsledek vašeho vlastního rozhodnutí,
které spousta lidí udělat nemůže, neboť za ně v těchto věcech dennodenně rozhoduje
chudoba.
* Pozn.: Jména lidí použitá v tomto
textu jsou z důvodu zachování jejich soukromí smyšlená, příběhy jsou však pravdivé.
* Pozn.: O tom, jak pomáhá a jak podporuje chudé farmáře v oblasti Maendeleo si můžete přečíst na webových stránkách www.maendeleo.cz nebo sledujte pro novinky náš facebook OS Maendeleo.
* Pozn.: O tom, jak pomáhá a jak podporuje chudé farmáře v oblasti Maendeleo si můžete přečíst na webových stránkách www.maendeleo.cz nebo sledujte pro novinky náš facebook OS Maendeleo.
Wow, tenhle prispevek me dostal.. Jako me ze bych to nevedela/nevidela na vlastni oci, ale stejne.. Super napsane :)
OdpovědětVymazat